מהי משמורת משותפת עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

מהי משמורת משותפת ומהם תנאים לקיומה

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

כאשר זוג עם ילדים מחליט להתגרש, סוגיית המשמורת הינה רגישה וחשובה עבור בני הזוג וכמובן עבור ילדיהם. הדין היום מאפשר לזוג לבחור בין משמורת משותפת למשמורת מלאה, כאשר קיימים יתרונות וחסרונות לכאן ולכאן. חשוב להבין שאין דרך אחת טובה יותר באופן גורף, ויש לבחון כל מקרה בצורה מעמיקה ומקצועית כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר. אז מהי משמורת משותפת? 

מהי משמורת משותפת?

משמורת משותפת היא מצב בו לילד להורים גרושים יש שני בתים – של אבא ושל אמא, והילד מבלה את זמנו בשני הבתים באופן שווה. במצב זה, קיימת אחריות הורית משותפת על הילד ועל שמירת זכויות הילד, כלומר ההגדרה ההורית זהה ושני הוריו אחראיים עליו במידה שווה. בשנים האחרונות הופכת שיטה זו להיות מקובלת יותר ויותר בקרב משפחות בהן ההורים התגרשו. כאשר יש משמורת משותפת האב עדיין מתבקש לשלם מזונות ילדים לאם, אך בשיעור מופחת מזה שהיה משלם לו האם היתה המשמורן היחיד

התנאים למשמורת משותפת

משמורת משותפת לא תמיד אפשרית. על מנת שבית המשפט יאשר משמורת משותפת חייבים להתקיים 5 תנאים –

  1. מסוגלות הורית טובה של שני ההורים
  2. רמת שיתוף פעולה גבוהה בין ההורים
  3. הילדים תופסים את שני הבתים כמרכזיים בחייהם
  4. קרבה גאוגרפית
  5. הערכה הדדית בין ההורים

משמורת מלאה

כאשר מדברים על חלוקת זמני שהות, האפשרות השנייה, והנפוצה יותר, הינה משמורת מלאה. זהו מצב בו רק הורה אחד מקבל את האחריות המרכזית על הילד והוא "המשמורן הראשי" בעוד ההורה השני נותר "הורה מבקר" ופוגש את הילד רק לעיתים. כיוון שבישראל חלה "חזקת הגיל הרך", הקובעת כי ילדים מתחת לגיל 6 יישארו במשמורת אצל האם, יוצא שכמעט תמיד האם תהיה בעלת המשמורת המלאה על הילדים.

היתרונות במשמורת משותפת

משמורת משותפת בראש ובראשונה נועדה להעניק לילדים אפשרות לחוש כי התא המשפחתי שלהם לא התפרק לחלוטין, וכי הם עדיין נהנים מחיים יציבים יחסית. גורמים פסיכולוגיים רבים טוענים כי נתק בין האב לילדיו פוגע בהם וכי יש לילדים צורך הכרחי בנוכחות קבועה של שני ההורים בחיי היומיום. על פי מחקרים העובדה שהורה לא נוכח בחייו של הילד שלו תפגע לרוב בקשר איתו בהמשך. זאת ועוד, עבור הורה במשמורת משותפת, ישנה אפשרות להיות יותר מעורב ופעיל בחייו של הילדים, הוא מעודכן כל הזמן בקורות אותם ולא נותר גורם חיצוני בלבד.

החסרונות במשמורת משותפת

חשוב להבין כי משמורת משותפת איננה מתאימה לכל המשפחות. כדי שהמשמורת המשותפת תעבוד בצורה מוצלחת, יש צורך בתיאום וקשר יומיומי בין שני ההורים בנוגע לקבלת החלטות לגבי הילד, הן בקשר לשגרה שלו והן החלטות דרמטיות יותר כגון יציאה מהארץ, קבלת טיפולים רפואיים וכו'. לאור זאת, זוגות שנפרדו תוך סכסוך מורכב שטרם נרגע יתקשו להתנהל כך לאורך זמן. מצב זה עלול להכניס את הילדים לליבת הסכסוך ובמקום להיטיב עמם, יגרום להם רק לקשיים. בנוסף, ישנם מחקרים פסיכולוגיים הגורסים כי טובת הילד היא לגדול תחת גורת גג אחת ולכן משמורת משותפת חוטאת למטרה. לפי גישה זו דווקא משמורת משותפת פוגעת בתחושת השייכות של הילד אשר לא יודע איפה ביתו.

השאלה בדבר סוג המשמורת המתאימה ביותר עבור ילדיכם איננה עניין של מה בכך. מדובר בהחלטה גורלית על עתיד ילדכם, ובעלת השפעה על שגרת יומכם ועל סוגיית תשלום המזונות. אל תתפשרו על ייעוץ וייצוג משפטי ברמה הגבוהה ביותר. עורכת הדין אסתר שלום תסייע לכם במקצועיות רבה למצוא את צורת המשמורת הנכונה עבורכם.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

משמורת מלאה

משמורת מלאה היא מונח המציין מצב שבו אחד ההורים מקבל אליו את החזקה על הילדים ואילו ההורה השני נפגש ומבלה

קרא עוד »

חזקת הגיל הרך

חזקת הגיל הרך מסדירה את סוגיית המשמורת בין הורים גרושים על ילדיהם המכונים "קטני קטנים". מתייחסים לילדים בקבוצת הגיל שעד

קרא עוד »

זמני שהות

זמני שהות (הסדרי ראייה בשמם הקודם) מציינים את פרק הזמן שבו ההורה שאיננו משמורן על ילדיו, מתראה עמם. זמני השהות

קרא עוד »

משמורת אב

המציאות בישראל ובעולם המערבי בכלל, משקפת שישנם גם אבות גרושים שמעוניינים לקבל משמורת אב המאפשרת להם להמשיך לגדל את ילדיהם

קרא עוד »

משמורת זמנית

כאשר הורים לילדים משותפים נפרדים זה מזה, יש לקבוע, בין היתר, גם מי מהם יחזיק באופן זמני במשמורת על הילדים

קרא עוד »
דילוג לתוכן