הסכם ממון ידועים בציבור

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

חיים יחד כידועים בציבור? שקלו לחתום על הסכם ממון. הסכם ממון ידועים בציבור הינו חוזה אשר מסדיר את חלוקת הרכוש ביניכם במקרה של פרידה. הסכם זה יאפשר לכם לנהל זוגיות אוהבת בראש שקט. הוא יפאשר לכם להגן על הקניין הפרטי של כל אחד מכם ברכושו ולהימנע מסכסוך כספי ביניכם במקרה של פרידה

מה כולל הסכם ממון ידועים בציבור?

הסכם ממון ידועים בציבור מתחלק, ככלל, לשני חלקים. האחד, מתייחס לחלוקת הרכוש המשותף שיצברו בני הזוג לאורך שנות הזוגיות שלהם. בהסכם ממון בין בני זוג יש להגדיר אלו נכסים ייחשבו למשותפים ומה יהיה אופן החלוקה בין בני הזוג. השני, מתייחס לנכסים אישיים. אלה אשר נרכשו לפני תחילת הקשר וכן לנכסים שהתקבלו במתנה או בירושה על מנת למנוע טענות של אחד בשל הלכת השיתוף. לרוב, מבקשים בני הזוג לקבוע כי אלו יישארו של בעליהם וכי הצד השני לא יוכל לטעון לזכויות בהם. על מנת שההסכם יגשים את כל מטרותיו, כפי שתיארנו לעיל ויספק לבני הזוג הגנה מקיפה, חשוב מאוד לפנות לעורך דין מומחה בדיני משפחה לצורך עריכת הסכם ממון לידועים בציבור.

נשמח להיות בקשר

מי הם ידועים בציבור ומי יכול לערוך הסכם ממון לידועים בציבור

בישראל אין חוק המגדיר מיהם ידועים בציבור. מונח זה התפתח בפסיקה. ידועים בציבור הם בני זוג המקיימים חיי זוגיות ומנהלים משק בית משותף. אך הם אינם נשואים. לעיתים, בני הזוג בוחרים מתוך רצון חופשי שלא למסד את הקשר ביניהם. לעיתים הם אינם עושים כך משום שהם פסולי חיתון על פי ההלכה. למשל כהן וגרושה או בני זוג שאחד מהם אינו יהודי. חשוב לציין, כי ידועים בציבור אינם חייבים לגור באותה דירה והם יקבלו הכרה בסטטוס זה. זה כל עוד הנם בקשר זוגי בעל מימד שיתופי משמעותי אחר. רבים מן הזוגות החיים יחד כידועים בציבור, עורכים הסכם ממון לידועים בציבור. כמובן, על מנת להסדיר את הפן הכלכלי של הקשר ולמנוע את היווצרותו של סכסוך כספי ביניהם במקרה של פרידה.

חשיבותו של הסכם ממון בין בני זוג

הסכם ממון ידועים בציבור הוא חיוני וחשוב משום שהוא משרת שלוש מטרות:

  1. זוגיות בראש שקט: הסכם ממון בין בני זוג מאפשר לבני הזוג לחיות יחד ללא חשש כי למי מהם יש אינטרס כלכלי להיות בקשר. הם יחד רק משום שהם אוהבים וטוב להם יחד.  
  2. מניעת סכסוך כספי: אם בני הזוג ייפרדו, חלוקת הרכוש ביניהם תתבצע על פי הקבוע בהסכם. כך הסיכוי להיווצרות מאבק משפטי על הרקע הזה הוא קטן. בני הזוג יוכלו להיפרד בכבוד וללכת לדרכם הנפרדת.
  3. הגנה קניינית על רכוש קיים: כאשר מי מהצדדים מגיע אל הקשר כאשר בבעלותו רכוש משמעותי כמו למשל דירה, במסגרת ההסכם ייקבע כי לצד השני לא תהיינה זכויות בדירה. לכך חשיבות עצומה בשל הלכת השיתוף, עליה נסביר להלן.

הלכת השיתוף

נהוג לחשוב כי כל עוד בני זוג אינם נשואים, אזי אין להם כל זכויות ברכוש זה של זו. אך זוהי הנחה שגויה. אלא אם בני הזוג ערכו הסכם ממון ידועים בציבור הקובע אחרת. אז לא יוכל כל אחד מבני הזוג לטעון לזכויות בנכסיו של האחר ובלבד כי הצליח להוכיח כוונת שיתוף בו. במה דברים אמורים? נשוב לדוגמא של הסכם ממון על דירה שהזכרנו לעיל. בת הזוג הגיעה אל הקשר כאשר בבעלותה דירה ובני הזוג חיו בה לאורך תקופת הזוגיות. בעת פרידתם, ייתכן ותקום לבן הזוג עילה לטעון לזכויות באותה דירה בשל הלכת השיתוף. זאת על אף שמדובר בנכס שנרכש עוד בטרם בני הזוג הכירו. אולם, אם הצדדים יבחרו לערוך הסכם ממון, תוכל בת הזוג להגן על זכויותיה הקנייניות בנכס. באפשרותו לקבוע כי זה יישאר בבעלותה הבלעדית וכי בן הזוג לא יוכל להעלות טענה לזכויות בו.

זקוקים לסיוע? זה הזמן ליצור איתי קשר
או חייגו עכשיו: 052-970-6731

הסכם ממון ידועים בציבור – שאלות ותשובות

ניתן להצביע על שלוש סיבות עיקריות. האחת, למנוע ערבוב של נכסים אישיים עם נכסים משותפים. השנייה למנוע סכסוך כספי בעת פרידה. ושלישית, לחיות חיי זוגיות שקטים ללא חשש מפני אינטרס כלכלי של מי מהצדדים.

על ידועים בציבור חלה חזקת השיתוף אשר קובעת כי גם רכוש אישי, שמי מהצדדים הביא עמו אל הקשר, יכול להיחשב כנכס משותף ולהתחלק בין הצדדים. זאת אם אותו צד הטוען לזכויות, הוכיח כוונת שיתוף באותו נכס ספציפי. עריכת הסכם ממון סוגרת את הפתח לטענה. זו היות שבהסכם ייקבע במפורש כי הרכוש האישי שנצבר לפני הקשר, יוותר בבעלות אישית של הצד שרכש אותו.

הסכם ממון הוא חוזה משפטי בעל השפעות עתידיות מרחיקות לכת על בני הזוג. לכן, חשוב מאוד כי הוא ינוסח על ידי עורך דין מומחה לדיני משפחה, אשר יבנה הסכם המותאם לרצון בני הזוג ולנסיבות חייהם.

על מנת שלהסכם יהיה תוקף משפטי מחייב, על בני הזוג לחתום עליו בפני נוטריון. עם זאת, מומלץ לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה, על מנת לתת לו מעמד משפטי גבוה של פסק דין. הליך אישור ההסכם הוא פרוצדוראלי בעיקרו ובמרביתם המכריע של המקרים, ההסכם יאושר.

מטבע הדברים, העלות של הסכם ממון תלויה מאוד בנסיבות העניין, כמה נכסים יש לבני הזוג, מהם סוגי הנכסים, האם ברצונם של הצדדים כי ההסכם יכלול סוגיות נוספות הנוגעות ליחסיהם ועוד.

זקוקים לסיוע? זה הזמן ליצור איתי קשר
או חייגו עכשיו: 052-970-6731
דילוג לתוכן